eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.
SPRAWOZDANIE Z ZAKRESU WSPARCIA RODZINY I PIECZY ZASTĘPCZEJ
Niniejsze sprawozdanie zostało sporządzone na podstawie art. 179 ust. 1 ustawy
z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2011 roku Nr 149, poz. 887 ze zm.), który zobowiązuje Wójta do złożenia Radzie Gminy rocznego sprawozdania z realizacji zadań do dnia 31 marca każdego roku.
1. Określenie zadań własnych gminy
Obowiązek wspierania rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo – wychowawczych oraz organizacji pieczy zastępczej, w zakresie ustalonym przez ustawę
z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 149 poz. 887) spoczywa m. in. na jednostkach samorządu terytorialnego.
Art. 176 powołanej ustawy określa zadania własne gminy dotyczące działań związanych
z organizacją pieczy zastępczej na terenie gminy, i tak do zadań należy:
a) opracowanie i realizacja 3-letniach gminnych programów wspierania rodziny,
b) tworzenie systemu opieki nad dzieckiem, w tym placówek wsparcia dziennego,
c) finansowanie kosztów szkoleń, podnoszenia kwalifikacji, innych kosztów asystenta rodziny i rodzin wspierających,
d) współfinansowanie pobytu dziecka w rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka lub innej placówce,
e) sporządzanie sprawozdań rzeczowo- finansowych z zakresu wspierania rodziny,
f) prowadzenie monitoringu sytuacji dziecka z rodziny zagrożonej.
2. Gminny Program Wspierania Rodziny
Gminny Program Wspierana Rodziny na lata 2012-2014 został przyjęty do realizacji Uchwałą Rady Gminy Słupsk Nr XVIII/175/2012. Celem programu jest wzmocnienie roli rodziny poprzez wspieranie instytucjonalne i integrację społeczno-zawodową. Ma na celu pomoc osobom i rodzinom z grup szczególnego ryzyka w każdym przypadku, kiedy jest to możliwe jak również podjęcie osłonowych działań zapobiegających izolacji i marginalizacji tam gdzie to konieczne, a takżedziałań prewencyjnych i edukacyjnych na rzecz wspierania rodziny po to, aby poszczególni członkowie rodziny dążyli do samorealizacji, zaradności samodzielności i odpowiedzialności.
Gminny Program służy wzmocnieniu roli rodziny poprzez wspieranie instytucjonalne
i integrację społeczno – zawodową. Program odnosi się do gminnej polityki społecznej wobec rodziny i służy realizacji gminnej polityki rodzinnej w sytuacjach kumulacji problemów oraz stanowi element profilaktyki dla rodzin zagrożonych marginalizacją.
W 2013r. realizowane były następujące cele szczegółowe zawarte w Programie.
I. Przeciwdziałanie marginalizacji i degradacji społecznej rodzinyobejmuje wspieranie rodzin o niskim statusie materialnym, z niepełnosprawnością i problemami długotrwałego bezrobocia.
Realizatorem tego zadania był przede wszystkim Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Słupsku. Z udzielanej pomocy w 2012r. skorzystały 624 rodziny. W rodzinach tych było 1696 osób, co stanowi 10,8% ogółu mieszkańców gminy (na 31.12.2013r. – 15.759).
Osobom znajdującym się w najtrudniejszej sytuacji życiowej udzielano pomocy w formie:
- zasiłki stałe – 181 osób,
- zasiłki celowe – 485 rodzin,
- zasiłki okresowe – 224 rodzin,
- pomoc materialna dla uczniów w formie zasiłków i stypendiów szkolnych – przyznano 393 dzieciom.
- pomoc w postaci posiłków realizowana w ramach programu „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” – 897 osób w tym 485 to dzieci w wieku szkolnym,
- pomoc w postaci świadczenia pieniężnego na zakup posiłku realizowana w ramach programu „Pomoc państwa w zakresie dożywiania skierowana była 1354 osób.
W stosunku do osób bezrobotnych podejmowano działania zmierzające do ich aktywizacji zawodowej. Pracownicy socjalni utrzymywali systematyczne kontakty z pracodawcami z terenu gminy Słupsk. Dzięki temu do zakładów zgłaszających zapotrzebowanie na pracowników bezpośrednio kierowano klientów ośrodka posiadających status osoby bezrobotnej.
W realizacji systemowego projektu współfinasowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego „Program aktywizacji społeczno-zawodowej mieszkańców gminy Słupsk - Nowe perspektywy” brało udział 20 osób. Dzięki udziałowi w projekcie zdobyły one nowe kompetencji społeczno-zawodowe m.in. poprzez ukończenia kursów zawodowych takich jak: florysta z obsługa kasy fiskalnej, kurs obsługi koparko-ładowarki, kurs magazynier z obsługą wózka widłowego, opiekunka osób starszych i stylizacja paznokci. Troje uczestników uzyskało zatrudnienie w trackie realizacji projektu lub bezpośrednio po jego zakończeniu.
Osoby niepełnosprawne, w celu umożliwienie im pobytu w środowisku lokalnym, obejmowane były pomocą w formie usług opiekuńczych. Tą formą pomocy objęte 34 środowiska.
W 4 przypadkach, gdzie zachodziła konieczność zapewnienia opieki 24-godzinnej osoby chore kierowane były do zakładów opiekuńczo-leczniczych. Za ich pobyt w tych placówkach częściową odpłatność ponosił Ośrodek,
II. Wzmocnienie funkcji i roli rodziny poprzez rozwijanie umiejętności opiekuńczo-wychowawczych
- Przy Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Słupsku działa punkt konsultacyjny czynny raz w tygodniu (środy w godz. 15.00 – 17.00). Celem jego działania jest udzielanie wsparcie osobom znajdującym się w sytuacji kryzysowej w ramach pierwszego kontaktu. W ciągu roku do punktu zgłosiło się 10 osób.
- GOPS podjął współpracę ze Stowarzyszaniem „SOS dla rodziny” prowadzącym w Słupsku Ośrodek Pomocy dla Osób Pokrzywdzonych Przestępstwem. Osoby zgłaszające się tam mogą korzystać z bezpłatnej pomocy prawnej i psychologicznej oraz z pomocy socjalnej. Stowarzyszenie w okresie od listopada do grudnia finansowało pobyt 1 matki z dzieckiem w Domu Interwencji Kryzysowej w Słupsku. Łącznie pracownicy socjalni skierowali do ww. Ośrodka 18 osób wymagających pomocy prawno-psychologicznej,
- od października 2013r. pracownicy socjalni GOPS przy współpracy z pedagogiem szkolnym ze Szkoły Podstawowej we Włynkówku rozpoczęli realizację Programu Profilaktyczno-Edukacyjnego dla Rodziców „Świadomy rodzic – świadome dziecko” skierowanego przede wszystkim do mieszkańców bloku socjalnego w Strzelinie. Wśród głównych celów programu wymienić należy:
- podniesienie wiedzy i praktycznych umiejętności opiekuńczo-wychowawczych rodziców,
- kształtowanie umiejętności kreatywnego i aktywnego spędzania czasu z dzieckiem,
- kształtowanie prawidłowych nawyków higienicznych,
- kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów.
W projekcie bierze udział 15 osób. Zakończenie realizacji programu przewidziane jest w czerwcu 2014r.
- Przez cały 2013r. w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Słupsku swoje zadania realizował asystent rodziny. Zgodnie z ustawą o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 09.06.2011r. praca asystenta rodziny ma na celu pomoc w przezwyciężeniu trudnej sytuacji rodzinnej. Praca asystenta opierać się powinna na bezpośrednim kontakcie z klientami w ich miejscu zamieszkania. W związku z powyższym częste wyjazdy w teren są niezbędne dla prawidłowej realizacji zadań asystenta rodziny. Ponad 50% całego czasu pracy. Pozostały czas pracy przeznaczony był na współpracę z instytucjami, urzędami, służbą zdrowia itp. oraz przygotowanie, usystematyzowanie i wypełnianie dokumentacji. Asystent rodziny zatrudniony jest w ramach z zadaniowego trybu pracy, co pozwala na prace z rodzinami w różnych godzinach, także poza godzinami pracy Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Słupsku.
Działania, które są podejmowane na rzecz wprowadzenia pozytywnych zmian w rodzinie są liczne i wielokierunkowe. Dla każdej rodziny, po wcześniejszej ocenie sytuacji, został stworzony indywidualny plan pracy, który jest realizowany w oparciu o odpowiednio dobrane działania. W okresie od lipca do grudnia 2012r. asystenturą rodzinną objętych było 17 rodzin.
Dane dotyczące rodzin:
Liczba rodzin |
17 |
||
Liczba rodzin, z którymi rozpoczęto współpracę w roku 2013 |
6 |
||
Liczba rodzin, z którymi asystent współpracuje powyżej roku |
7 |
||
Ilość spotkań z rodzinami (w środowisku rodzinnym) |
297 |
||
Rodziny pełne |
13 |
||
Rodziny niepełne |
4 |
||
Ilość osób w rodzinach, w tym: |
87 |
||
dorosłych |
30 |
||
dzieci |
57 |
||
Liczba rodzin z dziećmi umieszczonymi |
3 |
||
Ilość osób dorosłych wykazujących dysfunkcje rozwojowe, zaburzenia zachowania lub niepełnosprawność |
10 |
||
Ilość dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi lub niepełnosprawnością |
17 |
||
Ilość osób z problemem alkoholowym |
16 |
||
Liczba rodzin, w których została wszczęta procedura niebieskie karty |
5 |
||
Liczba rodzin objętych nadzorem kuratora |
11 |
||
Liczba rodzin, które skorzystały z pomocy wspierających (poradnie pedagogiczne, psychologiczne itp.) |
8 |
||
Liczba rodzin, która odmówiła współpracy z asystentem |
0 |
||
Ilość rodzin, w których zakończono współprace |
6 |
||
Problemy i efekty występujące w rodzinach: |
|||
problemy |
Ilość rodzin |
efekty |
Ilość rodzin |
Brak zatrudnienia |
12 |
Zatrudnienie |
5 |
Brak kwalifikacji zawodowych |
8 |
Podniesienie kwalifikacji zawodowych |
0 |
Niewystarczające środki finansowe |
10 |
Poprawa sytuacji finansowej |
4 |
Brak umiejętności dysponowania posiadanymi środkami |
9 |
Nabycie umiejętności prawidłowego dysponowania posiadanymi środkami |
3 |
Zadłużenia |
12 |
Całościowe lub częściowe spłacenie zadłużeń |
6 |
Problemy lokalowe |
5 |
Poprawa sytuacji lokalowej |
0 |
Zły stan techniczny pomieszczeń |
10 |
Poprawa stanu technicznego pomieszczeń |
4 |
Brak dbałości o najbliższe otoczenie |
9 |
Nabycie umiejętności dbania o własne otoczenie |
1 |
Niewydolność opiekuńczo -wychowawcza |
10 |
Poprawa umiejętności opiekuńczo - wychowawczych |
4 |
Negatywne zachowania dzieci (demoralizacja, karalność) |
5 |
Wykształcenie prawidłowych postaw społecznych dzieci |
2 |
Nie wypełnianie obowiązku szkolnego dzieci |
2 |
Wypełnianie przez dzieci obowiązku szkolnego |
1 |
Wycofanie społeczne dzieci |
4 |
Nabycie przez dzieci kompetencji społecznych |
1 |
Zaniedbania zdrowotne |
7 |
Poprawa sytuacji zdrowotnej rodziny |
5 |
Brak umiejętności dbania o higienę |
11 |
Prawidłowe nawyki higieniczne |
3 |
Problemy alkoholowe |
13 |
Podjęcie działań odwykowych |
7 |
Dysfunkcje rozwojowe lub niepełnosprawność |
10 |
Poprawa funkcjonowania osób z dysfunkcjami rozwojowymi lub niepełnosprawnością |
5 |
Przemoc |
5 |
Ustanie przemocy |
3 |
Niezaradność życiowa |
11 |
Podniesienie wydolności życiowej |
6 |
Wycofanie społeczne |
6 |
Aktywność społeczna |
2 |
Niska samoocena |
9 |
Podniesienie samooceny |
4 |
Brak wiary we własne siły |
9 |
Wzrost poczucia własnej wartości |
4 |
Działania interwencyjne i zaradcze w sytuacjach zagrożenia życia |
1 |
|
|
Dla potrzymania efektów, które udało się wypracować z rodzinami konieczna jest stała kontrola, a także wsparcie ze strony asystenta w stosunku do rodzin. Dlatego też, po osiągnięciu sukcesu rodzina nie traci kontaktu z asystentem, a w dalszym ciągu współpracuje pracując na kolejne sukcesy.
Dla osiągnięcia lepszych efektów utrzymywany był stały kontakt z placówkami współpracującymi: pracownikami socjalnymi, dzielnicowymi, terapeutami, koordynatorami pieczy zastępczej, wychowawcami domów dziecka, służbami zdrowia, jak również placówkami dydaktycznymi na terenie Gminy Słupsk. Nawiązano kontakt z pedagogami szkolnymi, psychologami oraz nauczycielami w celu uzyskania jak najbardziej kompletnej wiedzy na temat dzieci, pochodzących z rodzin, z którymi współpracuje asystent rodziny. Prowadzona jest systematyczna współpraca z kuratorami sądowymi. Asystent rodziny ponadto uczestniczy w grupach roboczych działających przy Gminnym Zespole Interdyscyplinarnym.
Dla potrzymania efektów, które udało się wypracować z rodzinami konieczna jest stała kontrola, a także wsparcie ze strony asystenta w stosunku do rodzin. Dlatego też, po osiągnięciu sukcesu rodzina nie traci kontaktu z asystentem, a w dalszym ciągu współpracuje pracując na kolejne sukcesy.
Ważnym jest kontynuowanie działań asystenta rodziny we współpracy
z pracownikiem socjalnym Ośrodka. Pracownik socjalny nie ma możliwości prowadzić działań przypisanych asystentowi rodziny, gdyż te działania skierowane na konkretną rodzinę są działaniami ciągłymi prowadzonymi w różnych dniach o różnych porach dnia. Tylko połączenie pracy pracownika socjalnego, asystenta rodziny ewentualnie kuratora sądowego daje pełen obraz sytuacji rodziny i daje możliwość trafnego zdefiniowania form wsparcia, działań krótkofalowych i długofalowych na rzecz rodziny. Taka praca stwarza możliwość uzyskania mniejszych czy większych efektów pracy z rodziną.
W celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań przez asystenta rodziny niezbędne jest systematyczne podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Służy temu m.in. udział w różnego rodzaju szkoleniach. W roku 2013 asystent rodziny wziął udział w szkoleniach: „Praca skoncentrowana na rozwiązaniach”, „Praca ze sprawcą przemocy”, „Kurs asystenta rodziny”.
Osoby, które w pierwszej kolejności stykają się z rodzinami, w których pojawiają się problemy (przemoc, niewydolność opiekuńczo-wychowawcza, uzależnienia) zostały przeprowadzone 2 szkolenia z zakresu:
1) Praca ze sprawcą przemocy,
2) Praktyczne aspekty prowadzenia interwencji i motywowanie do zmian.
Szkolenia te miały na celu podniesienie poziomu posiadanych umiejętności i efektywności działań. Wzięli w nich udział pracownicy socjalni, asystent rodziny, pedagodzy szkolni, pielęgniarki środowiskowe, dzielnicowi. W każdym ze szkoleń brało udział 26 osób.
III. Integracja rodziny oraz reintegracja rodzin wykluczonych społecznie.
Uchwałą Rady Gminy Słupsk z dnia 3 września 2013r. Nr XXX/317/2013 został przyjęty Gminny Program dożywania dzieci i młodzieży w szkołach podstawowych i gimnazjalnych na lata 2013 -2015 – Zdrowa Żywność”. Program ten jest elementem polityki społecznej, edukacyjnej i zdrowotnej gminy Słupsk w zakresie:
1. poprawy poziomu życia rodzin,
2. poprawy stanu zdrowia życia i młodzieży,
3. kształtowania właściwych nawyków żywieniowych
4. pomocy dzieciom żyjącym w rodzinach w szczególności dysfunkcyjnych, w których występują uzależnienia, przemoc, niepełnosprawność, niewydolność opiekuńczo –wychowawcza.
Przyjęty program umożliwia udzielanie pomocy w formie dożywiania wszystkim dzieciom zamieszkującym na terenie gminy Słupsk i uczęszczającym do szkół podstawowych i gimnazjalnych na terenie gminy (dotyczy dzieci, które nie kwalifikują się do objęcia tą formą pomoc w ramach realizacji programu „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”).
W okresie wrzesień – grudzień 2013r. w ramach realizacji programu z dożywiania skorzystało 763 dzieci uczęszczających do szkół gminnych. Koszt realizacji programu wyniósł159.748,00zł.
Kolejna inicjatywą na rzecz rodzin było Przyjęcie przez Radę Gminy Słupsk uchwały Nr XXXII/335/2013 z dnia 29 października 2013r. w sprawie przyjęcia Programu działań wspierających rodziny wielodzietne zamieszkałe na terenie Gminy Słupsk – Karta Dużej Rodziny na lata 2013 – 2015 ma na celu m.in. wzmacnianie oraz promocję wartości rodziny, wspieranie różnych form spędzania czasu wolnego.
Karta przysługuje rodzinom składającym się z rodziców (opiekunów prawnych) mających na utrzymaniu co najmniej troje dzieci.
Program wszedł w życie z dniem 1 grudnia 2013r. Do kończ 2013r. złożono 50 wniosków o wydanie Karty Dużej Rodziny. Wydano 190 kart.
W 2013r. zawarto 18 porozumień z przedsiębiorcami, którzy zadeklarowali chęć udziału w projekcie. Są wśród nich m.in. 2 księgarnie, centrum sportowe, ośrodek kształcenia kierowców, hurtownia papiernicza, sklep z zabawkami, muzeum, zakład optyczny, teatr, uczelnia wyższa, szkoła policealne, , hurtowania materiałów budowlanych.
IV. Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży
W celu wyrównania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w szkołach na terenie gminy prowadzone są następujące rodzaje zajęć.
- rewalidacja,
- nauczanie indywidualne,
- zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze,
- zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
- zajęcia logopedyczne.
Ponadto w szkołach prowadzone są:
1. zajęcia dla uczniów z nadpobudliwością psychoruchową,
2. indywidualne rozmowy interwencyjne z uczniami sprawującymi problemy wychowawcze, w tym również z uczniami objętymi nadzorem kuratorskim, uczniami wagarującymi,
3. indywidualne rozmowy z dziećmi z rodzin z problemem alkoholowym czy też z rodzin pozostających w konfliktach ( rozwody),
4. rozmowy wspierające i motywacyjne,
5. zajęcia rozwijające umiejętności interpersonalne uczniów,
6. zajęcia dla dzieci ze zdiagnozowaną dysleksją,
7. zajęcia przesiewowe dla klas „O”,
pomoc w formie dostosowania formy nauczania do zaleceń poradni psychologiczno - pedagogicznej
Dzieci i młodzież z terenu gminy Słupsk obejmowane są także działaniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Słupsku, której celem jest udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, pomocy w wyborze kształcenia i zawodu, a także udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczono-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży. Swoim działaniem Poradnia udziela wsparcia wynikającego z jej kompetencji w zakresie:
1. diagnozowania poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych,
2. wspomagania dzieci i młodzieży zgodnie z ich potrzebami poprzez : zajęcia dla małych dzieci w ramach wczesnego wspomagania rozwoju, zajęcia edukacyjne i profilaktyczne dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym.
3. wspomagania wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny
4. sytuacji kryzysowych.
3. Finansowanie pobytu dziecka w rodzinie zastępczej lub innej placówce
Z informacji uzyskanych z Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Słupsku dotyczącej dzieci z terenu Gminy Słupsk umieszczonych w rodzinach zastępczych oraz placówkach opiekuńczo – wychowawczych wynika, że w 2013r. łącznie w pieczy zastępczej umieszczonych było 46 dzieci w tym
1) w rodzinnej pieczy zastępczej
a) 29 dziewięcioro dzieci umieszczonych jest na starych zasadach tzn, że gmina nie ponosi kosztów pobytu,
b) 10 dzieci na nowych zasadach 9wzrost w stosunku do 2012r. o jedno dziecko).
Wysokość wydatków poniesionych przez Gminę – 24.983,12zł.
2) w placówkach opiekuńczo-wychowawczych przebywał łącznie 9 dzieci (spadek w stosunku do 2012r. o 3 dzieci) w tym:
a) na starych zasadach – 2 dzieci.
b) na nowych zasadach – 5 dzieci.
Wysokość wydatków poniesionych przez Gminę 41.328,65zł.
Ogółem koszty pobytu dzieci, których miejscem pochodzenia jest gmina Słupsk, w formach pieczy zastępczej wynosiły 65 768,00zł (faktura na kwotę 543,77 wpłynęła w styczniu 2014r.)..
Zgodnie z art. 191 ust 8 i 9 w przypadku umieszczenia dziecka w rodzinie zastępczej lub
w rodzinnym domu dziecka, placówce opiekuńczo – wychowawczej, gmina właściwa ze względu na zamieszkanie dziecka, ponosi odpłatność za jego pobyt w pierwszym roku 10% wydatków na opiekę i wychowanie dziecka, w drugim roku pobytu 30%, w trzecim
i następnych 50%. Zgodnie z zapisami Ustawy tut. Ośrodek pokrywał częściowe koszty pobytu dzieci w ww. formach opieki zastępczej w wysokości 10% lub 30% kosztu pobytu. Na ten cel wydatkowano kwotę 65.768,00zł.
W stosunku do 2012r. nastąpił ogromny wzrost nakładów na ten cel – w 2012r. wydatki wynosiły 14.818,00zl. Wynika to z dwóch powodów:
1) w 2013r. zadanie realizowane było przez okres 12 miesięcy, podczas, gdy w 2012r. od 1 czerwca.
2) odpłatność za część dzieci przebywających w systemie pieczy zastępczej wkroczyła w próg 30%.
Zadanie to w całości finansowane jest ze środków własnych gminy.
Rodziny, których dzieci postanowieniem sądu zostały umieszczone w rodzinach zastępczych lub placówkach opiekuńczo-wychowawczych objęte są działaniami pracownika socjalnego GOPS oraz asystenta rodziny, mającymi na celu takie wsparcie rodziny oraz wzmocnienie jej kompetencji opiekuńczo-wychowawczych w celu umożliwienia powrotu dzieci do środowiska.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Wiesława Werra | 05-03-2014 11:24 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 05-03-2014 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 05-03-2014 11:24 |